joi, decembrie 8

Ce e ala "ler" !?




În această perioadă de mare însemnătate pentru creştini deseori auzim, mai ales din gura lui Hruşcă, cuvântul "ler". Acest cuvânt apare cu precădere în refrenul colindelor. Dar ce e frate ler-ul ăsta?
După o scurtă căutare pe internet cu ajutorul lui google uite ce am găsit şi ce am dedus:

Sunt multe explicaţii vis-a-vis de acest cuvânt. Unele arată etimologie încă de pe timpul geto-dacilor dar să le lăsăm pe astea la o parte şi să le alegem pe cele mai recente.

O primă explicaţie sună aşa: "Cuvânt care apare ca refren în colinde, cărora le dă un anumit colorit eufonic." Asta e mai scăldată. Adică ce eu nu m-am prins că e folosit pentru a da ceva acolo, o chestie în refrenul acelor colinde? Bine că nu îmi băşea mintea termenul "colorit euforic" dar ceva pe acolo tot. OK, hai că pe asta am făcut-o praf, să trecem la următoarea:

"Vreme, timp, (în special) timpul în care cineva este în floarea vârstei" - asta este explicaţia care după mine merge cel mai bine şi este preferata mea. Şi mai avem una:

"gust, plac, dorință" - asta merge şi nu prea merge.

Voi ce credeţi că este ăla "ler"? Cele mai bune definiţii nu vor fi premiate :) şi nici cele mai proaste :(

P.S.: Cred că nici Hruşcă nu ştie ce e ăla ler!

5 comentarii:

  1. sa-l intrebam pe Hrusca ca trebuie sa stie!

    RăspundețiȘtergere
  2. Io-s din Maramures, noi folosim cuvantul "ler" in loc de cuptor :). Banuiesc ca nu e singurul sens pe care il are.

    RăspundețiȘtergere
  3. l-am sunat pe Hrusca si tot ce a zis in legatura cu ce e ala ler a fost:
    "- Nu-ti pot spune decat ca am un ler de 25 cm!"

    RăspundețiȘtergere
  4. Hrusca maramuresean get beget, invatator din vechea garda, sa nu stie? Ma indoiesc! Oricum cuvantul are mai multe interpretari , cele mai multe dintre ele ducand spre Divinitate (Dumnezeu).

    RăspundețiȘtergere
  5. e foarte greu de definit lerul avand in vedere ca nici o varianta de pe internet nu e corecta.Dar intrebarea intervine asa : ce legatura are lerul cu matematicianul Cartesius, cu regele pescar .cu regele ler si cu Regele Lear, opera scrisa de W.Shakespeare
    Afland toate aceste raspunsuri lerul e usor de definit

    RăspundețiȘtergere